lauantai 7. joulukuuta 2019

Luukku 4: Kolmet lapaset



Viimme vuonna tuli neulottua lapasia. Vähän jotain muuta kuin pelkkää oikeaa, mutta ei tarvinnut kikkailla paljon. Aina välillä kyllästyy sukkien neulomiseen ja silloin lapaset on mukavaa vaihtelua. Näihin lapasiin olen peukalon tehnyt peukalokiilalla, koska se antaa kivasti tilaa kämmenen leveimpään kohtaa, minkä ansiosta hanskat istuvat paremmin.


Spiraalisissa lapasissa kivointa on verrattuna perusraitaan on se, että ei tule kerroksen vaihtumiskohtaan mitään kummallista. Toki kohta missä olen spiraalin aloittanut ja lopettanut niin jää näkyviin, mutta ei se minua haitannut. Olen tehnyt samalla tekniikalla useammankin kuin vain kaksi paria lapasia ja onpa tullut käytettyä sitä sukkienkin neulomiseen. Näiden lapasten sijainnista en ole varma, mutta taisin nämä nähdä viimeksi laatikossa, missä on viimeistelyä odottavia/valmiita neuleita. Saas nähdä mihin ne aikanaan päätyvät.




Monivärisiin lapsiin olen tehnyt neljän silmukan palmikon, missä ehkä joka neljäs kerros kaksi silmukkaa apupuikolle taakse, neulotaan kaksi oikein ja sitten kaksi silmukkaa neulotaan apupuikoilta oikein. Palmikon reunoilla saattaa olla yhden tai kahden silmukan verran nurjaa. En ole varma, koska lapaset eivät ole nyt saaavilla (vaikka itselläni kyseiset lapaset ovat, nyt vain noin 150 kilometrin päässä). Lanka näissä jonkun vuoden Suomen kädentaidotmessujen Novitan erikoisväri.


PS. Esimerkiksi Parittomalta rasalta löytyy ohje raitojen neulomiseen spiraalina.

1 kommentti: